Zadzwoń do nas: + 48 660 448 778

FAQ – najczęściej zadawane pytania

pytanie

FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania przez naszych klientów

 

 

 

 

 

Kiedy najlepiej rezerwować apartament?

Im wcześniej, tym lepiej. Sezon rezerwacyjny zaczynamy zazwyczaj zaraz po otrzymaniu od właściciela cen na przyszły sezon. Późna jesień, zima to najlepszy czas, żeby zarezerwować swój wymarzony domek nad Adriatykiem. Dokonując rezerwacji z dużym wyprzedzeniem masz pewność, że możemy Ci zaproponować duży wybór atrakcyjnych apartamentów w dobrych cenach w wymaganych przez Ciebie terminach.

Co oznacza określenie “apartament typu studio”?

Apartament typu studio można porównać do naszej kawalerki, czyli jest to jedno pomieszczenie pełniące funkcję sypialni i pokoju dziennego, w którym jest również aneks kuchenny. Oczywiście apartamenty typu studio mają własną łazienkę i zazwyczaj taras lub balkon.

Co to jest opłata klimatyczna i ile wynosi?

Opłata klimatyczna (zwana czasami taksą klimatyczną)  to obowiązkowa opłata za każdą dobę pobytu w miejscowości, którą musi uiścić turysta. Bardzo często poszczególne gminy określają wysokość stawki dla danej miejscowości, jednak są to bardzo małe różnice. Zwykle opłata ta oscyluje wokół 7 kun dziennie/os. dorosła. Dla łatwiejszego rozliczenia z turystami zwykle opłatę podaje się w EUR i wynosi: 1 EUR/doba – osoba dorosła, 0,5 EUR/doba dziecko w wieku 12-18 l. Dzieci poniżej 12-go roku życia nie płacą opłaty klimatycznej.

Czy ceny podane w cenniku są cenami ostatecznymi?

Nie zawsze, zwykle pod cennikiem piszemy, jakie opcje płatne są dodatkowo. W zależności od oferty naliczana dodatkowo może być opłata klimatyczna, opłata za psa oraz opłata za korzystanie z klimatyzacji. W naszych ofertach nie ma opłat za sprzątanie końcowe, opłat za zużycie prądu czy gazy czy też opłaty za wymianę ręczników, pościeli itp. Gdyby jednak któryś z właścicieli zażyczy sobie takie opłaty, będzie to wpisane pod cennikiem.

Czy ceny podane w cenniku dotyczą wynajmu całego apartamentu czy są liczone “na osobę”?

W większości ceny, jakie podajemy dotyczą wynajmu apartamentu dla takiej ilości osób, dla jakiej jest przeznaczony. W przypadku dodatkowych osób cena może być wyższa i jest ustalana indywidualnie (o ile jest możliwość na zakwaterowanie większej ilości osób). Wyjątkiem są hotele z opcją wyżywienia – przy tych ofertach ceny najczęściej podawane są na osobę/dobę.

Dlaczego właściciele niechętnie zgadzają się na zakwaterowanie dodatkowych osób?

Fakt ten najczęściej nie wynika ze złej woli właściciela. Zgodnie z prawem apartamenty rejestrowane są na określoną ilość osób i od takiej ilość ryczałtowo płacony jest podatek. W przypadku kontroli (a w sezonie bywa ich sporo) właściciel, który przyjął więcej osób, niż ma zgłoszone może zapłacić bardzo wysoką karę. Inną sprawą jest wygoda i dobre samopoczucie gości – pomimo, że apartament może być zarejestrowany na większą ilość osób to właściciele z doświadczenia wiedzą, że np. 4 dorosłe osoby będą się czuły w apartamencie mniej komfortowo niż np. rodzina z małymi dziećmi.

Czy właściciel obiektu ma obowiązek mnie zameldować?

Tak, każdy cudzoziemiec przebywający na terenie Republiki Chorwacji czy w Czarnogórze musi zostać zameldowany. Obowiązek ten spoczywa na właścicielach obiektów, dlatego też turysta zobowiązany jest do udostępnienia dokumentów (paszporty lub dowodu osobistego) celem dokonania meldunku. Dokumenty takie należy przekazać w pierwszej dobie pobytu, które niezwłocznie po zameldowaniu zostaną zwrócone. Pamiętaj, żaden z właścicieli nie pozbawi Ciebie dokumentu na kilka dni, w praktyce dokument zabierze i uda się do najbliżej agencji turystycznej i zgłosi Twój pobyt. W zamian zobowiązany jest Ci wydać zaświadczeniu poświadczające meldunek, które noś zawsze ze sobą.

Czy to prawda, że za klimatyzację płacę tylko wtedy, gdy korzystam?

Tak, zwykle właściciele idą klientom na rękę i nie wliczają opłaty za korzystanie z klimatyzacji w cenę. Jest to bardzo komfortowa sytuacja dla tych, którzy z klimatyzacji nie chcą lub nie mogą korzystać – wówczas nie muszą płacić więcej za wynajem apartamentu. Jeśli ktoś z Was nie jest pewien, czy będzie chciał korzystać z klimatyzacji to nie musi deklarować się w momencie składania rezerwacji. Można to uzgodnić na miejscu, bezpośrednio z właścicielem i zapłacić tylko za dni, w których korzystało się z klimatyzatora.

Czy klimatyzatory są w każdym pokoju w apartamencie?

W większości obiektów klimatyzator znajduje się tylko w jednym pomieszczeniu, najczęściej jest to pokój dzienny. Klimatyzator dostosowany jest do całkowitej powierzchni apartamentu, wiec powinien schłodzić cały apartament. Mamy w ofercie kilka apartamentów, w których klimatyzator jest w każdej sypialni lub też w większych apartamentach są np. 2 klimatyzatory, jednak oferty te stanowią rzadkość.

Jak prawidłowo korzystać z klimatyzatora?

  • Włączasz klimatyzator – zamykaj okna. Tylko niewiele apartamentów wyposażonych jest w funkcję, która w przypadku otwarcia okna natychmiast wyłącza klimatyzator.
  • Nie zostawiaj włączonego klimatyzatora jeśli jesteś poza apartamentem. Większość klimatyzatorów ma funkcję szybkiego schładzania, pozwalającą osiągnąć odpowiednią temperaturę w pomieszczeniu w ciągu kilku, najwyżej kilkunastu minut. Większość klimatyzatorów można także zaprogramować, aby włączyły się o odpowiedniej godzinie.
  • Większość klimatyzatorów schładza pomieszczenia do 16-18 stopni Celsjusza. Odradzamy stosowanie tak niskich temperatur. Odpowiednia temperatura powinna wahać się pomiędzy 22 a 25 stopni i powinna być niższa od “naturalnej” temperatury pomieszczenia o kilka stopni. Organizm źle reaguje na duże zmiany temperatury: przejście od trzydziestu kilku stopniu i słońca do osiemnastu stopniu bardzo łatwo może skończyć się przeziębieniem.
  • Myśl jak gospodarz domu – chyba nie chciałbyś mieć gości, którzy zachowują się wbrew zasadom wypisanym powyżej?

Czy podróżując przez Chorwację mogę zatrzymać się na parkingu celem dłuższego odpoczynku/noclegu?

Zabronione jest nocowanie poza miejscami do tego przeznaczonymi; za nocleg może być uznany np. dłuższy (powyżej 2 godzin) postój na parkingu w porze nocnej samochodu lub przyczepy kempingowej z pasażerami.

Czy wybierając się do Chorwacji muszę zabrać paszport czy wystarczy dowód osobisty?

Wystarczy dowód osobisty. Pamiętaj jednak, że dla dziecka musisz mieć również ważny dokument tożsamości – dowód lub paszport.

Jakie dokumenty wjazdowe obowiązują przy przekraczaniu granicy z Czarnogórą?

Dorośli przekraczający granicę mogą okazać się ważnym dowodem osobistym, natomiast w przypadku dzieci zaleca się, aby posiadały paszport (ze względu na niejednolitą praktykę straży granicznej).

Kierowcy muszą posiadać Zieloną Kartę. Karta jest ważna w Czarnogórze jeśli jest na niej wymieniony symbol Czarnogóry (MNE). Prosimy zwrócić na to uwagę odbierając dokument z towarzystwa ubezpieczeniowego.

Z jaką walutą najlepiej jechać do Chorwacji?

Obowiązującą walutą w Chorwacji jest HRK, czyli kuna chorwacka. Nie ma żadnego problemu z wymianą waluty na miejscu w licznych kantorach, bankach, na poczcie, w hotelach czy na kempingach. Ponadto w większości sklepów i restauracji akceptowane są karty płatnicze: Eurocard/Mastercard, Visa, American Express i Diners).

Czy podróżując samochodem do Chorwacji muszę mieć jakieś dodatkowe dokumenty?

Nie, obowiązuje taki sam zestaw dokumentów jak w Polsce, czyli prawo jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu i dowód ubezpieczenia pojazdu.

Czy wędkując w Adriatyku potrzebuję jakiś zezwoleń?

Bez względu na miejsce wędkowania/połowu (z łódki, z brzegu) w Chorwacji wymagane jest zezwolenie Ministerstwa Rolnictwa, Rybołówstwa oraz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Więcej dowiesz się tutaj.

Jakie są najważniejsze elementy przepisów drogowych w Chorwacji?

Istotne sprawy, o których musisz pamiętać podróżując autem na terenie Republiki Chorwackiej znajdziesz tutaj.

Ile kosztuje przejazd chorwackimi autostradami?

Wszystko na temat autostrad w Chorwacji znajdziesz: tutaj

Blog – CroDea spełnia marzenia…

Zapraszamy do odwiedzenia naszego bloga, stworzonego dla wszystkich miłośników Chorwacji i Czarnogóry. Znajdziesz w nim informacje, jakie miejsca warto odwiedzić podczas pobytu na Bałkanach oraz praktyczne porady dotyczące turystycznych atrakcji. Zobacz o czym piszemy, obejrzyj zdjęcia, dodaj swój komentarz!

Zobacz więcej

Dane właściciela Serwisu CroDea.pl

CroDea Joanna Zielińska
ul. Połczyńska 29k/5, 78-300 Świdwin
Telefon: +48 94 716 24 35
+48 660 448 778
Strona internetowa: https://crodea.pl
Email: joanna.zielinska@crodea.pl
%d bloggers like this: